Çelik Konstrüksiyon Üretim, Proje
- Her türlü çelik konstrüksiyon proje, proje danışmanlık
hizmeti.
- Projeye göre çelik konstrüksiyon imalat.
- Çelik konstrüksiyon montaj.
- Torna ve Freze imalat.
- Gazaltı Kaynak.
Yapı optimizasyonu
Halihazırdaki çelik projenizi optimize edelim, tasarladığımız sistem
ağırlığı mevcut tasarımınızın ağırlığının
% 15 altında olmaz ise projeniz
ücretsiz.
Çelik taşıyıcı
sistemler betonarme sistemlere göre belirli üstünlükler sergilerler. Yüksek
dayanımları ve tasarımlarının hafif olması sebebiyle asgari düzeyde deprem
yüklerine maruz kalmaları bu üstünlüklerin başında gelir. Çeliğin malzeme
özelliği olarak çekme ve basınç mukavemetlerinin eşit olması itibarı ile,
çekme mukavemeti daha düşük malzemelerle
yapılamayan sistemler için iyi bir çözüm yolu olarak düşünülebilir.
Şantiyede ya da atölyede imalatı
gerçekleştirilen çelik elemanların montajı hızlıdır. Betonarme yapı
sistemlerinin aksine, sıradışı hava koşulları haricinde her şartta
montajları yapılabilir. Bu nedenle inşaat süreleri kısadır. Yapının herhangi
bir neden ile sökülmesi gerektiğinde bu işlem hızla yapılabilmekte ve buna
ek olarak sökülen çelik sistem başka bir yerde çok az kayıpla tekrar aynı
malzemelerle inşa edilebilmektedir. Büyük açıklıkların olduğu sistemlerde de
betonarme yapı malzemeleri ile geçilemeyen mesafeler çelik taşıyıcı
sistemlerle rahatlıkla geçilebilmektedir. Çelik yapı elemanlarının kalitesi
sürekli denetim altındadır. Fabrika koşullarında standartlara uygun ölçü ve
değerlerde üretilirler. Homojen ve izotropik bir malzeme olduğundan
kendisinden beklenen davranışı gösterir ve bundan dolayı statik
hesaplamalardaki hata payı çok düşük olur.
Çelik taşıyıcı
sistemli binalar, mühendislik uygulamaları yönünden gelişmiş ülkelerin yapı
sektöründe oldukça fazla yer bulmalarına karşın ülkemizde yüksek maliyetleri
nedeniyle betonarme sistemli binalara oranla çok daha az sayıda uygulanma
şansı bulmuşlardır. İstatistiksel olarak çelik
yapıların bazı gelişmiş ülkelerdeki sektör payları Avrupa’da % 50,
Amerika’da % 70, Japonya’da ise % 80 civarında iken, ülkemizde bu oran
sadece %5 civarındadır. Şüphesiz bu sistemlerin
daha ekonomik olarak boyutlandırılıp inşa edilebilmesi, sismik
performansları da oldukça yüksek olan bu yapıların ülkemiz gibi aktif deprem
riski taşıyan bölgelerde yaygınlaşmasına katkı sağlayacak ve böylece deprem
sonucu oluşacak hasarlar minimum seviyeye indirilecektir.
Ülkemizde
mühendislik uygulamalarında yapı optimizasyonu hemen hemen hiç
kullanılmamaktadır. Halbuki, yapı optimizasyonu ile elemanları hazır profil
listelerinden seçilen çelik yapıların en düşük ağırlıkla tasarlanması,
dolayısıyla en düşük maliyetle inşa edilmesi mümkündür. Çelik taşıyıcı
sistemli binaların yapı optimizasyonu kullanılarak en ekonomik olarak
tasarlanabilmeleri ve bunun sonucu olarak da ülkemizdeki mühendislik
uygulamalarındaki kullanımlarının yaygınlaştırılması gerekmektedir.
Bu kapsamda, çelik taşıyıcı sistemli binalar üç boyutlu olarak modellenerek
optimum boyutlandırma problemi ülkemiz şartnamelerine göre formüle edilip ve
elde edilen ayrık değişkenli optimizasyon probleminin çözümü, son yıllarda
geliştirilmiş olan stokastik optimizasyon teknikleri
kullanılarak yapılacaktır. Yapıların optimum tasarımları kapsamında,
yapı elemanlarının kesitleri ve kolon elemanlarının doğrultuları tasarım
değişkenleri olarak alınacaktır. Yapılara etkiyen yatay ve düşey yükler (rüzgar,
deprem, ölü, hareketli ve kar yükleri) TS500 ve UBC97 şartnamelerine göre
tanımlanacak ve yine bu sistemlerin tasarım kriterleri için TS 648 (Building
Code for Steel Structures) ve AISC–ASD (American Institute of Steel
Construction, Allowable Stress Design) şartnamelerinde öngörülen hükümler
esas alınacaktır.
Örnek Çelik Konstrüksiyon Yapılar:
Depo Yapısı (Senegal)
Çok uluslu meşrubat şirketi için
Senegal’de inşa edilmesi planlanan çelik konstrüksiyon deponun tasarımı
yapılmıştır. Depo yapısı uzay kafes sistemi ile kapatılmış olup oturma alanı
1000 m2’dir. 20 m’lik kısa açıklık kolonsuz geçilmiş, 50 m’lik
uzun açıklık ise 10 m’de bir kolonla bölünmüştür. Deponun kullanılabilir
yüksekliği ise 6 m’dir. EUROCODE 3-1993’e göre tasarlanan depo yapısının ön,
yan ve perspektif görünüşleri aşağıdadır.
Portatif Yaya Köprüsü (Çin)
Uluslar arası bir organizasyon için
kısa sürede montajı ve demontajı yapılabilen, portatif çelik konstrüksiyon
köprü tasarımı yapılmıştır. Sistem 5 m. boyunda, 2 m. genişliğinde ve 4.5 m.
yüksekliğindeki çelik konstrüksiyon hücrenin yan yana gelmesiyle
oluşmaktadır. Bir hücre ise 4 farklı tip modülün birbirine monte edilmesiyle
meydana gelmektedir. Birçok farklı yük kombinasyonuna göre ve EUROCODE’a
uygun biçimde tasarımı yapılan bu hücrenin toplam ağırlığı ise sadece 800
kg’dır ve zeminde montajı tamamlandıktan sonra vince gerek duyulmadan bir
palanga sistemiyle doğrultulup kullanıma hazır hale getirilebilir. Kullanım
ihtiyacına ve gerekli açıklığa göre yeterli miktarda hücre yan yana
konularak köprü formu elde edilebilir. Sistemin modüler oluşu, uzun
mesafelerde daha fazla hacmin TIR’larla taşınabilmesine olanak sağlamaktadır.
Sistem yaya köprüsü olarak kullanılabileceği gibi spor karşılaşmalarında
medya mensuplarına uygun yükseklikte karşılaşmayı takip edebilecekleri,
çekim yapabilecekleri bir ortam sunmaktadır. Montajının kolay ve kısa sürede
yapılabiliyor olması işçilik maliyetini oldukça düşürmektedir. Sistemin
çeşitli kombinasyonları ve perspektif görüntüleri aşağıda sunulmuştur.
Kanopi Tasarımı (Türkiye)
Özel bir hastanenin acil servisinin
girişinin üzeri, yaklaşık 45 m2’lik alan kanopi ile kapatılmıştır.
Kanopi, betonarme 20 cm.lik 4 adet betonarme kolona oturacak biçimde çelik
konstrüksiyondan tasarlanmıştır. Kanopi 7.75 m. boyunda, 5.60 m. eninde ve
0.70 m yüksekliğinde olup ağırlığı 1110 kg’dır. Kanopinin planı ve çeşitli
görünüşleri aşağıdadır.
Sosyal Konut Tasarımı (Libya)
Libya’da 5000 adet yaptırılması
planlanan, mimari tasarımlarına sadık kalarak 160 m2 ve 197 m2’lik
2 farklı tip sosyal konut hafif çelik konstrüksiyondan tasarlanmıştır. Her
iki tip bina için de iç mekân, dış mekân ve iklimlendirme ana bileşenlerini
barındıran detaylı fiyat analizleri yapılmış olup 36 adet birim fiyat
teklifi oluşturulmuştur. Tasarım EUROCODE 3-1993’e göre yapılmış olup
modeller aşağıda sunulmuştur.
Depo Yapısı (Türkiye)
Bir mermer firması için inşa edilmesi planlanan çelik
konstrüksiyon deponun tasarımı yapılmıştır. Depo yapısı üçgen makaslarla
kapatılmış olup oturma alanı yaklaşık 400 m2’dir. 22 m’lik uzun
açıklık kolonsuz geçilmiş, 18 m’lik kısa açıklık ise 6 m’de bir kolonla
bölünmüştür. Deponun yüksekliği 7.5 m. olup 6 m.lik yükseklikte de 22 m
açıklıklı ve 10 ton kapasiteli kren yer almaktadır. Depo yapısının modeli
aşağıdadır.
30 mt Çelik Konstrüksiyon Kule (Türkiye)
|